CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 19, 2008

XIII. PERKHIDMATAN SECARA ONLINE/E-GOVERNANS
Dalam bahagian ini, pengkaji melihat perkhidmatan secara online atau e-governans dalam mengukur tahap keefesianan penggunaannya oleh masyarakat di Sepang secara umumnya. Penggunaan perkhidmatan secara online adalah untuk menwujudkan masyarakat bermaklumat berasaskan ICT. Setiap semakan, permohanan dan pembayaran bil boleh dilaksanakan dengan online. Tetapi apa yang hendak dinyatakan di sini ialah, boleh dikatakan kebanyakan responden yang kami temubual dan ajukan soalan ini, rata-rata mereka tidak mengetahui tentang wujudnya perkhidmatan ini dan tidak pernah menggunakanya. Responden dikatakan lebih senang berurusan terus di kauter dalam menyelesaikan masalah mereka dan membuat pembayaran, semakan dan sebagainya. Terdapat 30 soalan tertutup yang disediakan dalam bahagian ini dan hasil kajian seperti berikut :















0 comments: